Turpmākajiem M modeļiem samazinās cilindru skaitu

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (25)
  • Drukāt
  • Raimonds Zandovskis,
    28-03-2008

    Ar katru „BMW” sportiskās „M” modeļu sērijas paaudzi to dzinēju cilindru skaits ir tikai audzis. Piemēram, „BMW M3” 80.gados sāka ar četriem cilindriem, nākamās divas paaudzes tam bija sešcilindru, bet tagad jau astoņcilindru dzinējs. Līdzīgi arī „BMW M5” gadījumā – sākumā seši, tad astoņi un tagad desmit cilindri.

    Tomēr turpmāk šī tendence visticamāk mainīsies, proti, dzinēja cilindru skaits regresēs. Kā intervijā vācu izdevumam „Auto Motor und Sport” paskaidroja „BMW” kompānijas vadītājs Norberts Raithofers, tad šobrīd jau pieņemts lēmums turpmāk attiekties no V8 dīzeļdzinējiem, tos aizstājot ar sešcilindru biturbo agregātiem, jo tie ir ne tikai spēcīgāki, bet arī patērē mazāk degvielas. Turklāt līdzīgi plānots darīt arī ar „M” sērijas modeļiem.

    Līdz šim cilindru skaits gandrīz ar katru modeļa paaudzi auga tirgus prasību, sīvās konkurences un tā brīža tehnoloģiskā līmeņa dēļ, lai nodrošinātu iespējami lielu jaudu un griezes momentu. Pirmo paaudžu „M” sērijas trūkums bija tieši vilkmes nepietiekamība pie zemiem dzinēja apgriezieniem. Tomēr mūsdienās līdzvērtīgu rezultātu var panākt arī ar mazāka tilpuma dzinēju.

    Tiesa, daļa autoražotāju mūsdienās ir vienkārši spiesta radikāli revidēt savus ražošanas nākotnes plānus. Tas saistīts ar jaunajām izplūdes gāzu toksiskuma normām (pēc Euro standarta), kas no 2012.-2015.gada būs īpaši stingras. Tāpat ļoti stingras izplūdes gāzu normas ir arī Ziemeļamerikā, kas ir viens no lielākajiem „BMW” noieta tirgiem pasaulē. Likumsakarība ir elementāra – jo lielāka tilpuma dzinējs un smagāks automobilis, jo vairāk kaitīgo izmešu tas rada izplūdē.

    Tomēr nav ļaunuma bez labuma. Mūsdienu tehnoloģiskais līmenis ir tāds, ka līdz šim V8 raksturīgo jaudu un griezes momentu var sasniegt ar mazāku dzinēja tilpumu un cilindru skaitu, tiesa, uzstādot tam turbīnas. Jā, līdz šim „BMW” M sērijas modeļi visi kā viens bijuši atmosfēriskie, kas saistīts ne vien ar tobrīd neizsmelto atmosfērisko dzinēju lietderības koeficientu, bet arī t.s. turbo bedri (vilkmes nepietiekamību pie zemiem apgriezieniem).

    Tagad turbo bedres problēma tiek atrisināta, uzstādot divas turbīnas – vienu zemiem, otru augstiem dzinēja apgriezieniem. „BMW” jau pašlaik šādu risinājumu izmanto trīslitru benzīna un dīzeļa dzinējiem „35” (modeļa indeksa noslēdzošie cipari) modifikācijā. Vēl ieguvumi no mazāka tilpuma dzinēja – ietaupīti vairāki desmiti kilogramu svara, kas pozitīvi atsaucas ne tikai uz automobiļa kopējo svaru, bet arī izsvarojumu pa asīm. Tāpat šādi biturbo dzinēji patērē mazāk degvielas, nekā analogas jaudas lielāka tilpuma un cilindru skaita spēka agregāti.

    Tādejādi gaidāms, ka kādā no nākamajām paaudzēm „BMW M3” gadījumā visticamāk būs sešcilindru biturbo dzinējs, bet „BMW M5” – biturbo V8. Interesanti, ka pašreizējā provizoriskā informācija liecina, ka nākamais „BMW M5” būšot ar V10 biturbo dzinēju, jo tikko ražošanā nonākušajam „Audi RS6 Avant” ir no „Lamborghini Gallardo” aizgūts V10 dzinējs ar divām turbīnām un 580 ZS. Pagaidām nav zināms, cik drīzā nākotnē „BMW” ieviesīs plānoto dzinēja cilindru skaita regresīvo metodi.

    :

    ::
    :No labās: M3 Sport Evolution (E30), M3 GT (E36), M3 CSL (E46):
    :


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties