Helo, dāmas un kuņģi! 323 ir bekā. Pēc ilgas un diktas dīkstāves beidzot darbi ir strauji sakustējušies. Vēl pagājušo gadu bija cerība, ka šogad rūksim, bet šobrīd naivums neļauj tam vēl noticēt, jo ir vēl daudz darba jāiegulda un resursu, lai varētu nonākt līdz šādam iznākumam. Īsāk sakot – darīsim ko varēsim!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 19.05.2009
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Riepa beidzot sataisīta, lai nelaistu gaisu un var viegli ripot un gaidām motoru
Laika zobs ir darījis savu. Acīmredzot ļoti garšo laka, ka to pat strēmelēm plēš nost.
Bloks iztaisnots, nomazgāts no vairāku gadu putekļiem un gaida virzuļus, kloķeni un citus metāla izstrādājumus. Vēl tik pāris cilindri jāpiehonē.
Kaut kādi cipari
Lai vai cik biju priecīgs par Saknes uztaisītajiem kolektoriem, tomēr prieki bija tikai tik ilgi, kamēr bija viss tas jāliek virsū. No malas it kā visi kolektori un citas viņa metinātās trupas izskatās labi, bet kad jāliek bija kopā viss bija šķībs un greizs no tā, ka metinot klāt flančus tie netika nospriegoti. Līdz ar to visi bija savērpušies. Galu galā visu vajadzēja pārmetināt... Pakaļā laiks un materiāli.
Downpipe
Arī wastegate flanci vajadzēja pārmetināt, jo:
• Bija savērpies
• Nebija līdz galam piemetināts
• Nevarēja vienu uzgriezni uzskrūvēt
Ieplūdes kolektors bija jāslīpē, jo tas arī no metināšanas bija varavīksnē nostājies. Gejs tāds!
Papildus tika uztaisīta gropīte, kurā ieliks iekšā blīvējošu gumiju, lai gaisu nelaiž garām.
Ar izplūdes kolektoru bija vissliktāk. Ar esošajiem flančiem pieskrūvēt varēja tikai 3 skrūves. Pārējās bija nobīdītas pat tā, ka nevarēja redzēt kur špiļka ir. Turklāt bija arī viss savērpies. Galu galā tika griezti nost visi flanči. Taisīti jauni, tādi, kas precīzi atbilst galvas formai un tad tādi pareizi piemetināti. Pie reizes tika pārmetinātas šaubīgās šuves.
Tika noslīpēti arī visi flanči, kas arī bija savērpušies.
Noliktava
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 20.05.2009
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pāris dienas atpakaļ jau paspēju nopucēt 885to galvu. Talkā tika ņemta speciāla ķīmija, kas ļoti efektīgi nograuza nost uzdegumu. Izsmidzina uz netīrās virsmas, pagaida kamēr iedarbojas un tad ar ūdens spiedienu nomazgā. Tiesa gan dažās vietās vēl kāds melnums palika, bet tik ļoti ņemties es neredzu jēgu. Galvai nekas īpašs netiek darīts, tik daudz cik pieslīpēti vārsti, nomainīti visi blīvslēgi un blīvgumijas.
Sagatavojamies vārstu slīpēšanas procesam
Galva hibrīds. No kompja ņem informāciju cik liels gājiens ir virzulim un attiecīgi pieskaņojas vai nu 2.5 vai 2.7 litrāžai.
Diezgan apmierinoši tīri salīdzinot ar to, kas bija.
Šogad svinēsim 20 gadu jubileju
Cipari pareizie. Ražotājs tā kā arī pareizais.
Šitā galva ir ar bloķi. Neļauj kādam vārstam izslīdēt. Kā izslīd tā sabloķē pretējo vārstu.
Šo brūno šķiet tikai Liepājas metalurgs var izārstēt.
Skats no apakšas
Tika ieskrūvētas Easy manageable špiļkas. Ar iekšējo seškanti vieglākai apkalpošanai
Gaisma tuneļa galā ir!
Nu tad sākam slīpēt vārstus. Sagatavoti upuri un instrumenti
Vārstu slīpējamais Dildo ar sauso vazelīna smēri
Sausais vazelīns vārstiem. Lai labāk slīdētu pirms ķeršanās vērsim pie ragiem nedaudz jāiesmērē ar eļļu.
Nu tad ķeramies pie darba!
Dildo in action
Man jau patīk. Vismaz jūt, ka kaut ko esi rokās paņēmis
Te nu process ir pabeigts. Viss smuki ievīstīts un gaidām nākošo posmu – galvas vākšanas procesu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 25.05.2009 - 06.06.2009
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bija tāds neliels klusums, bet darbi nebija pavisam apstājušies, tikai dažādu iemeslu dēļ piebremzējušies. Pa šo laiku tika savākta galva kopā un lielāka daļa no motora.
Tālāk skatieties bildes
Pēc jau pirms dažiem gadiem nohonētā bloka apskates, kurā arī dažus gadu pastāvēja virzuļi tika konstatēts, ka tas prasās pēc neliela honējuma atjaunošanas. Vest uz Gaujas ielu honēt negribējās un kā par laimi uzradās iespēja veikt honēšanas procesu "mājās apstākļos".
Cūka gatava asins nolaišanai
Laižam asini.
Kādu stundu paņēmāmies un bloks ir atkal sašvīkāts
Tuvplānā
Pēc asins noliešanas bloks tika izmazgāts, nosusināts, ieziestas vārīgās vietas ar eļļu un sapakots no putekļiem līdz nākamai reizei
Galva arī tika rūpīgi savākta kopā
Viss savās vietās
Gala gumijas tieši tā pat kā visas pārējās blīvējošās detaļas - jaunas
Tiek uzklāts svētku galds, lai var ķerties klāt lielajiem darbiem. Uz galda viss, kas nepieciešams veselīgam uzturam.
Aukstā desa savās vietās
Tā kā bloks ar desu bija uz taisnošanu, tad pat skrūves tika sanumurētas. Varu teikt, ka bloka taisnošana ir viena laba štelle. Pirms bloka taisnošanas kloķeni ar rokām bez visādu plecu pielietošanas vispār nebija iespējams pagriezt, tad tagad pēc taisnošanas kloķeni ne tikai var pagriezt, bet arī iegriezt, ka tā pati kādu apgriezienu uztaisa.
Tiek izmantoti pareizie instrumenti, lai viss būtu kā pēc grāmatas
Sūknis jauns (SWAG) un uzlabots, lai tik tiešām nodrošinātu labu eļļas spiedienu. Pārspiediena vārsts arī jauns
Slēptā reklāma
Ūdens sūknis jauns, rullītis arīdzan jauns. Viss jau savās vietās
Galvas blīve aizsardzības krāsās. Aprakstā teiks, ka mīksta metāla blīve.. Cerams, ka būs labi manām pieticīgajām prasībām
Klusā daba
Salikti vāki un aizbāzti visi caurumi, lai putekļi nelien iekšā, lai var gaidīt turpinājumu
Lietas neiet tik ātri kā to gribētos. Uz kakla man paralēli uzsēdās 315tais, kuram šis tas bija jāsadara, par šo cerams, ka būs cita galerija. Bet vienalga atslodzei laiku pa laikam ķēros klāt arī 323 projektam un šis tas ir sadarīts arī šīs lietas labā.
No sākuma, jau šķita, ka kas tur ko nesavākt visu kopā, bet tā kā šis process ir jau ievilcies vairāku gadu garumā, kas atspoguļojas atmiņas zudumos par to,:
* kur pirmkārt ir detaļas,
* otrkārt, kas tās ir par detaļām un
* treškārt kur tās detaļas tagad likt.
kā arī neizpaliek pārbūves procesā radušās izmaiņas, kas dod zināt par sevi, kad viss tas ir jāsaliek kopā gan ar pārbūvētām detaļām, gan oriģinālajām.
Ko nu tur daudz man runāt, lai tagad runā bildes:
Saliku priekšējo daļu kopā, kuru ar neatbilstības un prāta aptumšuma dēļ skrūvēju virsū-nost-virsū savas reizes 10 vismaz un tad ķēros klāt pie ievērojamākām lietām: kolektori, turbīna un downpipe.
Pieskrūvēt izplūdes kolektoru, nebija tas vieglākais darbiņš. Labi, ka motors stāv uz rotējošā motora turētāja, tādējādi varēja visādi to sagriezt, lai tiktu klāt īpaši grūti pieejamiem uzgriežņiem, kas paldies hvz kam, tomēr bija iespējam pieskrūvēt. Būtībā ar šādām skrūvēšanas lietām būtu jānodarbojas tiem, kas tos kolektorus ar taisa, lai zin kā pareizi nākamajā reizē visu sametināt.
Pieskrūvējot izplūdi un turbīnu, tika konstatēts, ka pēc visām izmaiņām turbīnu vairs nevar uzlikt uz esošā kolektora. Tās aukstā daļa brutāli duras dzinēja galvā.
Tika apspriesti visādi varianti, ko darīt, pat tika domāts, par mazākas turbas likšanu, galu galā tika pieņemts lēmums pie kolektora piemetināt papildus flanci 25mm biezumā. Motortelpa šo lietu pieļauj (es ļoti ceru ) Tiesa gan tas vēl pavilks dažas lietas līdzi, tādas kā downpipe, wastegate savienojums kā arī trubas garumu, kas nāk no turbīnas uz ieplūdes kolektoru. Bet custom paliek custom..
Tika izgatavoti divi flanči, jo nebija tik bieza nerūsējošā tērauda un labi, ka nebija, jo tad būtu bijis daudz problemātiskāk tik klāt apakšējai šuvei.
Flancis turbo pusē
Flancis kolektora pusei
Pie reizes tika arī uztaisīts krāniņš eļļas noplūdei no turbīnas
Kā arī uzasināju un pielāgoju turbīnas izplūdes kanālus pašiem flančiem, lai gaisam mazāk kur aizķerties
Riktīgi nostiprinām pirmo flanci, lai precīzi piemetinātu visu to pasākumu
Sākam čirkstināt, jeb drīzāk sakot kausējam kopā abas daļas ar TIG'u
Pirmais flancis sanāca diezgan ok priekš iesācēja, bet...
... ar otru flanci vairs nebija nemaz tik vienkārši un sāku jau nožēlot, ka izdomāju, ka jāmetina tie flanči nevis jāpieskrūvē. Otru flanci nekādīgi nevarēja normāli piemetināt, jo dēl ņeržas un tās vēlmi vērpties pie lielām temperatūrām visu laiku veidojās plaisa savienojuma vietā. Galu galā palīgā tika ņemta stieple, lai šīs plaisas varētu aizliet ciet, bet man kā neprofesionālim šuves vairs nesanāca tik smukas kā gribētos. Bet galvenais, lai šuves nenāktu vaļā... (trīs reiz pār kreiso)
Tika vēl šis tas sadarīts, bet par to kādu citu dienu.
Lēnā garā kaut kas kustas arī uz priekšu. Netīšām atcerējos, ka trūkst dažas taču svarīgas lietas, kas manā gadījumā ir vai nu mainījušas atrašanās vietu vai nu ir tikušas amputētas vai arī nekad nav bijušas.
Nāca apskaidrība, ka būs taču vajadzīgs vakums gan priekš bremžu pastiprinātāja, gan visādiem sīkiem knibucīšiem kā arī gaiss tukšgaitai. Tā rezultātā tika uzcepa un piecepta plāksnīte ar dažādām izejām.
Pie reizes tika nostiprināta arī degvielas sliede tā, lai neizšauj sprauslas kā sarūguša šampanieša korķus.
Tika uzmeistarota pāreja priekš eļļas ņemšanas vietas priekš turbīnas ar trīs izejām. Tika nolemts likvidēt eļļas noplūdes vietu no kartera uz bloku.
Nu kaut kā tā.
Tagad gaidām gaisa temperatūras devēju, lai to var ievietot ieplūdes kolektorā un tad jau varēsim skrūvēt to klāt pie galvas un ļoti iespējams pārvietot motoru uz motortelpu.
Pa pēdējo mēnesi šis tas kaut kas ir sadarīts. Varētu teikt, ka lielas svarīgas lietas, kas paņem savu laiku.
Tātad:
Paspēju ielikt un arī izņemt motoru. Tā kā tika paaugstināts flancis turbai, tad downpipe un wastegate truba bija jāpārmetina. Lai saprastu cik daudz kas jāpagarina, bija jāiekrāmē motors iekšā. Darbiņš viegls un prakstiski 5-10min izdarāms.
Esam iekšā
It kā daudz nerīvējas, bet par kādiem 2cm downpipe jāpagarina
Wastegate ar ka lōģiski vairs nestiķējas kopā
Nu jau atkal esam laukā
Trubas tā kā pagarinājām, bet pēc kāda laika atkal viss tika sagraizīts un pārgraizīts, jo tika saprasts, ka downpipe ar turbu vairs īsti neblīvējas un vēl pēc uzkaršanas būs baigais lauziens. Tagad viss ir atkal pārmetināts un wastegate trubas vidū ir iemetināts elastīgais savienojums. Bildes būs vēlāk.
Downpipe pagarināts un jau izskatās kā tāds riktīgs vecis ar daudzām rētām.
Tā kā rokas niezēja un pa ķērienam mētājās m30 (vienmasnieks) spararats, ar M5 e34 (3.6L (315Zs)) sajūga komplektu, tad izdomāju, ka jāpiemēra uz mana m20. Tā kā vairāk par 300Lopiem neplānoju, tad šis risinājums ir tas, ko tieši man vajag. Viss derēja kā uzliets izņemot...
... kaut kas būtu jāpadomā ar starteri (starters no m30, jo starp m20 un m30 ir zobu atšķirības), jo strartera zobrats jau bija saskarsmē ar spararata zobiem
Tika samērīts cik lielu flanci vajadzēs uztaisīt, lai nobīdītu atpakaļ starteri, bet tad pēkšņi izrādījās, ka vecie m30 spararati ir ahūnais deficīts.. un tad dzima doma! Jātaisa jauns spararats, lai derētu uz mana m20 ar oriģinālo m20 starteri
Kamēr dzemdēju domu par labu ciparu tika nopirkts jauns M5 sajūga komplekts
Šeit salīdzinājumam m20 (pa kreisi) un jau atvieglināts m30 spararats. Praktiski ir 3 atšķirības:
1. iznesums savādāks
2. zobi priekš startera savādāki
3. lielāka virsma pie kuras tiek pieskrūvēts kurvis
Savādāk visi pārējie izmēri tieši tādi paši. Ja pareizi atceros, tad bijām pielikuši arī kārbu no m30 uz m20. nekādu problēmu... Tā ka ja lūzīs kārba, tad varēs likt no m30. Vienīgi būs kaut kas ar kardānu jādomā
Te kāda bilde no svežaka
Un tad šodien tika saņemts custom made spararats Made in Latvia. Varētu pat teikt, ka rūpnieciski ražots.
Tas sastāv no trīs daļām:
1. zobrata vainags no m20
2. sajūga diska saskares daļa no rAudi
3. viss pārējais no dūralumīnija
Viss pārbaudīts sabaudīts un nobalansēts kopā ar sajūga komplektu.
Šodien nosvēru un tas sver 5.8kg. Oriģinālais m20b25 spararats, bez zobratu vainaga sver 6.4kg. Svara samazinājums nav liels, bet tāds ar nebija mans mērķis.