Pirmdien, 8.maijā, Biķernieku sporta kompleksā notika SABI Drošas braukšanas mācību centra, kas tapis sadarbībā ar „Audi Centrs Rīga”, pirmā oficiālā nodarbību reize.
Šī būs iespēja vadītāju apliecību jau ieguvušiem braucējiem, imitējot kritiskus apstākļus, apgūt drošas braukšanas pamatprincipus, attīstīt savu reakciju un lēmumu pieņemšanas ātrumu un iemācīties, kā to pielietot uz ceļiem, lai izvairītos no sadursmēm un citām bīstamām situācijām. Treniņus pasniedz Latvijā pazīstami autosportisti, kas ir sertificējušies „Audi Driving Experience” instruktoru apmācībās Vācijā. Braucējiem ir iespēja izvēlēties sev vēlamo treniņu programmas sarežģītības pakāpi, atbilstoši savai pieredzei un braukšanas stāžam. Šāds prieks maksā no 70 līdz 190 Ls (bez PVN), atkarībā no izvēlētās sarežģītības pakāpes (mums bija ceturtā no piecām iespējamām).
Treniņos izmantojamais autoparks – pagaidām divi „Audi A4 1.8T quattro” ar mehānisko pārnesumkārbu un viens „Audi A4 1.8T Tiptronic”.
Mācītās braukšanas tehniskajās niansēs neiedziļināšos, jo tamlīdzīgu disciplīnu programma jau bija „Audi Driving Experience” pasākumā, par kuru toreiz arī ieliku apskatu.
Viss sākas ar teoriju – kinētikas pamatiem, darbību algoritmu dažādās ceļu satiksmes situācijās u.tml.
Auditorija klausās un svarīgāko pieraksta. (Attēlā „Auto Diena” galvenais redaktors Jānis Kulmanis (no kreisās) un raidījuma „Zebra” vadītājs Pauls Timrots.)
Pirmā disciplīna. ABS tests. No starta (konusiņi priekšplānā) pedal to metal, tad dibenplānā redzamo sarkano konusiņu koridorā ir brake, brake, brake, hard, hard, hard un šķēršļa (zilo konusiņu) apbraukšana, lēzeni, bet precīzi, griežot stūri (ar bremžu pedāli joprojām grīdā). Jau pēc otrā izbrauciena instruktors man prasīja, vai gadījumā neesmu bijis uz „Audi Driving Experience”
Kamēr gaidu rindā uz disciplīnas veikšanu, iekruķīju „Audi concert” uzparikti tā labi skaļi, jo rādžiņā skan Billy Idol „Rat Race”, bet jau pie 16.skaņu līmeņa iedaļiņas parādās skaļruņu čerkstoņa un bļerkstoņa, kaut arī ausis vēl nav saņēmušas vēlamo skaļumu ...nē, tāds koncerts – „Audi concert” – mums nav vajadzīgs, lūk, 5.jūlijā „Arena Riga” šīs dziesmas skanējums būs kudi labāks!
Te jau auto tiek sagatavots nākamajai disciplīnai: asa U-veida līkuma izņemšana, ļaujot automobiļa priekšdaļai nedaudz izslīdēt un tad, veicot korekciju ar stūri un akseleratora pedāļa dozēšanu, pabeigt manevru. Bremzes šeit nav jāizmanto, tāpēc ABS netiek atslēgts, tikai stabilizācijas sistēma ESP (citā disciplīnā tiek atslēgtas abas šīs sistēmas). Šāds pašdarināts slēdzis, kaut arī panelī ir „ESP off” poga, nepieciešams, jo standarta atslēgšanas gadījumā tā sistēma patiesībā pilnībā netiek atslēgta... Proti, ESP tik un tā aktivizēsies kā asistents uz to brīdi, kad veiksi bremzēšanu. Instruktors norādīja, ka tamlīdzīga ražotāja viltībiņa ir ne tikai „Audi” un ne tikai jaunākajiem modeļiem... Savukārt pašdarinātais slēdzis šīs sistēmas atslēdz pilnībā, „Audi Driving Experience” pasākumā vācieši šādam nolūkam vienkārši izrāva attiecīgos drošinātājus un iemeta tos salona pelnu traukā
Labi, fiška šāda. Te tiek imitēta dzīvojamā zona, kur, pēc CSN, atļauts braukt ar 20 km/h. Tā kā patiesībā caur tādām vairums autovadītāju tāpat brauc ātrāk, tad kā bāzes ātrums šajā paraugdemonstrējumā tiks izmantots 30 km/h. Pie sarkano konusiņu vārtiem instruktors, kurš brauks ar 30 km/h, pamanīs šķērsli un uzsāks strauju bremzēšanu ar ABS (bremzēšanas ceļā tiek iekļauts arī reakcijas laiks).
Savukārt klātesošajiem tika izdalīti konusiņi un dota iespēja ar tiem izlikt likmes jeb prognozēt, kur pēc pilnīgas apstāšanās būs automobiļa priekšējā bufera līnija. Interesanta situācija izveidojās – visi stāv kā mieti ar konusiņiem rokās, negrib neviens pirmais likt, lai rezultātā neaplauztos, tad viens iesaucas: „Nu, Timrot un Podniek, jūs te savos raidījumos jau gadiem par drošību aģitējat, rādiet nu, kur tad būs!?” Timrots savējo grasās likt gandrīz pie paša koridora, bet citi jau sāk ierēkt, tipa „jā, jā, uzspraud vēl tiem pārējiem virsū!”, Timrots pārdomā un sāk gaidīt uz kādu citu... Cik no iepriekšējā „Audi Driving Experience” atceros, tad tur šito fišku rādīja teorētiskajā daļā „Power Point” prezentācijā. Čota likās, ka būs vairāk kā viens automobiļa korpuss, turklāt uz asfalta redzēju uzzīmētus divus kvadrātiņus un šķita, ka šamie iepriekš būs uzzīmējuši, kur tas auto apstāsies, tur arī savu konusiņu noliku uz palikšanu, pārējie arī pievienojās aptuveni tajā pat reģionā, tipa „kopā drošāk”, ja nu sanāk abloms
Tagad jāizliek likmes, kur auto apstāsies, veicot šo pašu disciplīnu, tikai jau ar 50 km/h. To nu gan visi klātesošie zināja, ka bremzēšanas ceļa starpība būs procentuāli lielāka nekā braukšanas ātruma starpība, līdz ar to šoreiz savās prognozēs bijām krietni precīzāki. Vietā, kur auto apstājās no 30 km/h, priekšējā bufera līnijā tika atstāts zils konusiņš, lai pēc tam varētu novērtēt bremzēšanas ceļa starpību no 30 km/h un 50 km/h. Turklāt klātesošajiem ieteica demonstrējuma (bremzēšana jau no 50 km/h) laikā fokusēt skatienu uz šo zilo konusiņu, lai spētu novērtēt, ar kādu ātrumu un spēku automobilis notriektu provizorisko šķērsli dzīvojamā zonā (paši varat iztēloties, kas tas piemēram varētu būt...), kur citkārt, bremzējot no 30 km/h, tas apstātos pilnībā.
OK, aiziet! Auto ir pilnībā apstājies no 50 km/h. Redzat starpību bremzēšanas ceļā pat no tāda relatīvi maza ātruma? Bet vai braucot jūtat atšķirību no 30 km/h un 50 km/h?...
Lūk, kāpēc dzīvojamās zonās, kur skraida bērni u.tml., ir nepieciešams „idiotiskais” 20 km/h braukšanas ātruma ierobežojums. Un tas ir bremzējot ar pilnīgi jaunu auto, kura bremzēšanas spēku nesalīdzināt ar kaut kādu vidēji statistisko Latvijas autoparka transportlīdzekli, kas vidēji ir 18 gadus vecs, nebūtu grūti iztēloties, kā tāds šeit izpildītos...
Nākamā ir šķēršļu josla + slaloms. 2000.gadā šajā pašā vietā analogā disciplīnā viens „Audi Driving Experience” ietvaros nošķīla jaunu „Audi A8”. Braucot slalomu, neierakstījās kreisajā virāžā un iebrauca trases betona apmalē. http://www.bmwpower.lv/my.php?op=gallery&name=Vadik&pid=496 target=_nul>Vadikam ir vēl galerija ar tām bildēm. Mēs gan iztikām bez šādiem ekscesiem.
Instruktors rāda, kā tur pareizi braukt. Viena no būtiskākajām kļūdām ir, ja autovadītājs sēdeklī jūtami sveras līkumos līdzi ar ķermeni, tas mazina/apgrūtina informētību par automobiļa patieso stāvokli kustībā.