Online
Pašreiz BMWPower skatās 167 viesi un 15 reģistrēti lietotāji.
|
Tēma: BMW un sānslīdes
Autors | Ziņojums |
Aivars750iE38 | | Kopš: 24. Jan 2004
Ziņojumi: 59
Braucu ar: 2003. gada 760Li un ’98. gada 750i
| Ilgi domāju, vai vispār ir kāda jēga rakstīt šo rakstu, bet šodienas publikācija Auto-delfi mani pārliecināja, ka vajag gan.
Runa, protams, iet par tādu auto vadības īpašību kā sanese un vadāmā sānslīde. Man radās viedoklis, ka pats publikācijas autors (Zandovskis) pats nekad nav mēģinājis braukt, izmantot vadāmo sānslīdi. Šķiet, ka viss šeit rakstītais ir tikai ne sevišķi kvalitatīvs Zasadas grāmatas saīsināts konspekts, kas, ņemot vērā grāmatas vecumu, jau ir morāli novecojis. Protams, auto vadīšanas pamatprincipi droši vien nekad nemainīsies, taču, vadot mūsdienu automašīnas, tomēr ir jāievēro zināmi izņēmumi.
Sāksim ar pašas automašīnas izvēli. Jāsaprot, ka slideniem ceļiem visvairāk piemērotas tieši pilnpiedziņas automašīnas, kam seko priekšpiedziņa un aizmugurējā piedziņa. Tā kā lielākā daļa Latvijā ekspluatētu spēkratu ir tieši aizmugurējās piedziņas, tad apskatīšu šo, manuprāt, visneizdevīgāko, piedziņas shēmu. Es, pats par sevi saprotams, nestāstīšu, ka nepieciešamas labas kvalitātes riepas. Mans uzskats ir tāds: vasarā – platas zemprofila riepas, ziemā – šaurākas un ar mazāku disku, un, protams, ar rādzēm. Uzskatu, ka ziemā braukt ar platām riepās ir ļoti neizdevīgi, jo samazinās spiediens uz segumu, līdz ar to samazinās saķere.
Tagad pastāstīšu par pašu praktisko braukšanu ziemas apstākļos. Kā testa auto izmantošu 1998. gada 700. BMW ar 5 litru dzinēju un sporta (pazemināto) piekari.
Vispirms nepieciešama mašīnas elektroniskas adaptēšana ziemas apstākļiem. Mans padoms ir – atslēdziet elektronisko vilkmes kontroli, jo tā bieži nepieļauj izkļūt no sānslīdes. Tas notiek tāpēc, ka vairs nav iespējams „spolēt” ar aizmugurējiem riteņiem. Obligātie ieslēdziet stabilitātes kontroli, citādi jūsu autiņs sānslīdēs sasvērsies un būs grūti vadāms. Nekad neizmantojiet automātiskās kārbas D režīmu! Brauciet tikai ar manuālo steptroniku! Ja sānslīdes laukā kārba pārslēdz ātrumus, sekas ir neparedzamas!
Samazinies spiedienu riepās. Aizmugurējās - vairāk, priekšējās - mazāk. Nepārprotiet mani – nav jau jābūt tukšām riepām! Nepieciešams tikai, lai spiediens būtu nedaudz zemāks. Spiedienam jābūt simetriskam, t. i., abu priekšējo riepu spiedienam jābūt vienādām, arī aizmugurējo, tāpēc to labāk darīt servisā.
Pirms sākat braukt, vispirms „pamodiniet” savu auto. Tas nozīmē, ka vispirms strauji sasniedziet nelielu ātrumu un tad ar spēku sitiet pa bremzēm (gan galvenajām, gan parkošanās). Tas nepieciešams, lai izkausētu eventuālo ledu un izvadītu sakrājušos ūdeni no bremžu diskiem. Ilgstoši braucot un neizmantojot bremzes, arī var gadīties kas līdzīgs, tāpēc ik pēc pusstundas viegli (patiešām viegli!) paspiediet bremžu pedāli un to paturiet 20 sekundes ļoti viegli nospiestu. Tas radīs berzi un siltumu, tāpēc viss ūdens iztvaikos. Nekad neatstājiet kāju un bremžu pedāļa, jo, kājai nogurstot, tā sāk spiest uz pedāļa! Bremžu sistēma var tā sakarst, ka tās atsaka darboties.
Patiesība automašīna nekad neieiet sanslīdē no taisnas vietas pat uz slidena seguma. Parasti tas notiek pārāk stipras „gāzēšanas” dēļ (izslīd aizmugurējie riteņi), tāpēc, ka pārāk ass pagrieziens pārāk lielā ātrumā un bremzēšana pagriezienā. Protams, iespējami arī citi cēloņi: rokasbremzes lietošana, nepareiza bremzēšana ar dzinēju.
Atgriezīsimies pie braukšanas. Auto uzņem ātrumu līdz 60 km/h. No pieredzes varu teikt, ka tas ir nepareizs rādījums, BMW spidometri stipri melo (reālais ātrums ir ~45-50 km/h). Tuvojas ass 90 grādu pagrieziens. Es nedaudz nospiežu bremzes un strauji sagriežu stūri. Pirmajā mirklī mašīna nemaina savu trajektoriju, tas tāpēc, ka priekšējiem riteņiem vienkārši nav saķeres, un tie sagriezušies slīd. Līdzko sajūtu, ka auto sāk pagriezties, nospiežu parkbremzi. Autiņš sagriežas perpendikulāri, pie tam jūtams, kā izslīd aizmugurējie riteņi. Pirms auto ir sagriezies perpendikulāri, es viegli sagriežu stūri uz otru pusi, atlaižu parkbremzi un uzdodu gāzi. Auto vēl kādu laiku brauc uz sāniem ar izslīdējušiem aizmugurējajiem riteņemi, tad maina virzienu un iebrauc pagrieziena. Kritiskais mirklis šajā manevrā ir stūres sagriešana uz gāzes uzdošana. Ja to izdara pārāk ātri, tad auto var „neierakstīties pagriezienā”, jā pārāk vēlu vai ar pārāk lielu ātrumu – aizmugure pārāk izslīdēs un auto sāks griezties kā nevadāms vilciņš, tas pilnīgi zaudēs vadību. Šīs īpašības nosaka automašīnas dinamiskā inerce, tas ir, kustības ātruma virziens jeb kāda daļa no taisnvirziena kustības ātruma pāriet rotācijas ātrumā.
Runājot par bremzēšanu ar sānslīdes elementiem - tas ir pat ļoti noderīgi. Iedomāsimies šādu situāciju: jūs braucat un pēkšņi sev priekšām pamanāt šķērsli. Rīcības varianti ir vairāki. Var jau paļauties vienīgi uz bremzēm un spiest tās no visa spēka. Teorētiski ar ABS un pretizslīdēšanas sistēmu autiņu nesametīs. Es gan rīkotos mazliet savādāk. Piekrītu, ka, lai samazinātu ātrumu jāizmanto bremzes, taču līdz zināmam laukam. Kad redzams, ka no sadursmes neizdosies izvairīties, jo nepietiek bremzēšanas ceļa, iesaku atlaist bremzes un nospiest gāzi. Nekavējoties arī sagriezt stūri, taču ne pārāk stipri, jo pagriešanu veiks pati sānslīde, nevis stūre. Kad jūtat, ka auto sāk izslīdēt, sagrieziet stūri uz otru pusi, taču arī ne stipri. Gāzi gan dodiet impulsu veidā (tas ir, uzdodam, noņemam vairākas reizes, jo, ja dosit vienreiz pārāk spēcīgi, auto vienkārši sagriezīsies sāniski). Kaut arī jums šķiet, ka esat pārāk ātri sagriezuši stūri uz šķēršļa pusi, rēķinieties ar to, ka sānslīdes iespaidā auto vēl kādu laiku brauks prom no šķēršļa, tāpēc vajag pagriezt pirms sānslīdes kritiskā punkta. Vajadzības gadījumā trajektoriju iespējams nedaudz koriģēt ar gāzi vai parkbremzi, taču neaizraujieties! Ja centīsieties pārāk asi veikt manevrus, viegli var zaudēt kontroli pār savu auto.
Ar bremzēšanu ar dzinēju uz slidena ceļa neiesaku eksperimentēt. Lai tas paliek WRC piloti ziņā! Bez tam ar lielām, garām mašīnām to vispār diez vai vajag mēģināt, tāpat kā ilgstoši braukt brīvgaitā.
Noslēgumā vēl gribu piebilst, ka šādus trikus vajadzētu mācīties uz lieliem tukšiem laukumiem, nevies koplietošanas ceļiem.
Lai jums veicas!
Aivari
P. S. Nevajag ņemt ļaunā šo rakstu, jo tas ir tikai mūsu viedoklis. Galu galā katrs brauc tā, kā uzskata par pareizu!
| Offline | | |
edzulis | | Kopš: 13. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 56481
Braucu ar: S212, 911TT, 951, 635csi, NSX, Tillotson t4
| Lieciet mierā Zandovski ibio arārā | Offline | | |
PERFS | | Kopš: 13. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 13654
Braucu ar: 21/43
| Aivar, nav tik liela kljuuda BMW spidometriem. Protams, visi spidometri raada vairaak nekaa iisteniibaa, bet pie 60km/h kljuuda ir ne vairaak kaa 4 km/h.
Protams, es runaaju par automobili ar standarta ritenju izmeeru. Ar citiem izmeeriem, pats par sevi saprotams, visaadi briinumi notiek . | Offline | | |
M3 | | Kopš: 14. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 3377
Braucu ar: VOLVO
| dunduk, ja liikumaa nospiezh bremzi izsliid jekura auto preiksha un ar aizmuguras piedzinju braucot peec rokas bremzes vajadziibas nav!
un par riepaam - uzliec savam fordam ’16 ritenjus un tev spidometrs veel lielaakus briinumus raadiis! | Offline | | |
Raicha | | Kopš: 26. Dec 2002
Ziņojumi: 14865
Braucu ar:
| kur tad ir taa publikacija neatradu.
a aivara apraksts nav nemaz viegli izprotams, tiem kam slinkums, es doshu savu versiju:
ja sanes, laid valjaa gaazi un krukjii baranku uz otru pusi tas, protams, ir padoms tiem kuri ir iisti muzhiki un brauc ar rwd
labaak ieveerteejiet shito publikaaciju by me:
www.iauto.lv/viewtopic.php?topic=6616&forum=18&last_page=on
| Offline | | |
M3 | | Kopš: 14. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 3377
Braucu ar: VOLVO
| ew, kur palicis mans koments pa suxpiedzinju??? | Offline | | |
edzulis | | Kopš: 13. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 56481
Braucu ar: S212, 911TT, 951, 635csi, NSX, Tillotson t4
| raicha ej uz delfiem un paņem sadaļu der ieteikumi un padomi, tur ir. un versija par gāzes atlaišanu - muļķības! | Offline | | |
Raicha | | Kopš: 26. Dec 2002
Ziņojumi: 14865
Braucu ar:
| gaazes atlaishana ir metode nepieredzeejushiem braceejiem - kaa man. ja mani sanes liikumaa uz koplietoshanas celja, tad meegjinot "dozeet gaazi" es visdriizak iepirdiishu kaadam saanaa vai stabaa.
protams, reizi pa reizei ( kad ir benziins ) es paslidinos pa placiem - maacos sliidi kontroleet, nevis tikai iztaisnot auto. zinaami panaakumi ari neizpaliek | Offline | | |
|
RAGE | | Kopš: 26. May 2003
No: Rīga
Ziņojumi: 16328
Braucu ar:
| jeega shim topikam
----------------- Unofficial Bandit | Offline | | |
Raicha | | Kopš: 26. Dec 2002
Ziņojumi: 14865
Braucu ar:
| uzbrauciens auto.delfi.lv | Offline | | |
foobar | | Kopš: 04. Jun 2002
Ziņojumi: 6035
Braucu ar: M57TU2D30
| Aivar, nodod sveicienu Napaleonam.
Pasties WRC, tur piloti ar rallija auto uz sniegota celja ljoti biezhi novaakojas vai ielido kautkur. Takaa vajag izveeleeties pareizu atrumu uz koplietoshanas celjiem. Ja reiz tomeer sanesis, tad nekaadi padomi neliidzees. Paliidzees tikai praksee izstraadaati instinkti. | Offline | | |
PERFS | | Kopš: 13. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 13654
Braucu ar: 21/43
|
2004-02-08 18:34, foobar rakstīja:
Ja reiz tomeer sanesis, tad nekaadi padomi neliidzees. Paliidzees tikai praksee izstraadaati instinkti.
Taa vinjsh ir.. | Offline | | |
foobar | | Kopš: 04. Jun 2002
Ziņojumi: 6035
Braucu ar: M57TU2D30
| Tas teksts par dazhaadaam piedzinjaam arii ir garaam. Ar jebkuru piedzinju apriikotu auto ir JAAMAAK vaakt saansliidee, savaadaak buus graavis... nedomaaju, ka RWD ir gruuti vaakt saansliidee... sevishkji jau BMW (vismaz e36 ;])... | Offline | | |
maxell | | Kopš: 14. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 10605
Braucu ar: Kaplīti.
| Aivar ar E66! ...tavam raxtam nau nekaadas jeegas! Delfi auto raksts ir par to, kaa savākt auto izliidēšanas gadījuma! Tavs raksts kā ieiet sanslīdē + veel neprecīzs! Pietrūkst paskaidrojumu kādēlj tu rīkojies taa un taa...(piem. kapeec tu spied bremzes pirms liikuma?) Lai aprakstitu vadaamaas sliides, sansliides ir vaidziigs daudz vairaak kaa viena atgadiijuma nekonkreets apraksts! | Offline | | |
RM1 | | Kopš: 20. Dec 2003
Ziņojumi: 64882
Braucu ar: Cincīti tumsā pa sausu tuneli
| Atkal kaut kads sviests
[ This message was edited by: RM1 on 2004-02-08 19:04 ]
----------------- Pļek pļek un gatavs™
(c) гаражас Рихардс | Offline | | |
M3 | | Kopš: 14. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 3377
Braucu ar: VOLVO
| es jau nav nekaads masters, bet man kaut kaa saansliide ar gaazi pietiek, bremzes nevajag, bet aivis jau zin labaak :HAHA: | Offline | | |
|
maxell | | Kopš: 14. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 10605
Braucu ar: Kaplīti.
| p.s. saansliides ar rokjeni ir pilniigs sviests! Standarta apriikotaam maashiinaam taas ir domaatas, lai parkotos un ir pilniigi ,,bezjuutiigas" liikumos! + Taas noblokjeejas un ir ilgi jaatrenneejas lai nolaistu iistajaa briidii! Un ilgi iet ar noblokjeetiem ritenjiem liikumaa ir nepraats! ( nerunaajot par iisiem U veida liikumiem) | Offline | | |
diesel | | Kopš: 31. May 2002
No: Rīga
Ziņojumi: 6138
Braucu ar: JG 9
| .... droshiibas apsveerumu deelj visiem BMW vaidzeetu buut blokim. Saansliides ir gruutaak izsaucamas un vieglaak kontroleejamas. | Offline | | |
Gislaved | | Kopš: 18. Jul 2002
Ziņojumi: 941
Braucu ar: 318is E30, 320d Touring E91
| Diesel, ar blokji saansliides ir krietni vieglaak izsaucamas | Offline | | |
tomick | | Kopš: 31. Oct 2003
Ziņojumi: 3959
Braucu ar: 530i wrx :D
| davaj es arii kaut ko piespamoshu.
1. Par radzeem. Vai kaads var pateikt cik shoziem bija sniegs daudz?? Man liekaas kaadas triis dienas riigaa un uz leilaakajiem celjiem bija sniegs. Nu tad nafig vajaga radzes?? vinjaam taapat ir chau uz asfalta.
Nu tie kas brauc tikai pa lauku celjiem, kaa mans sencis protams radzes ir vajadziigas.
2. par saasliidi. uz koplietoshanas celjiem ir jaabrauc droshi, paarleicinoshi un jaaizvairaas no saasnliideem. Un tas ka mashiinu sanes ir tikai un vieniigi shofera kljuuda kas nav izveeleejies atbilstoshu aatrumu vai distanci. Treneeties var uz traseem vai kur citur kameer zaljsh gar aciim.
vot | Offline | | |
|
Moderatori: 968-jk, AV, GirtzB, Lafter, PERFS, SteelRat, kolhozs, linda, marihuans, noisex, smudo
|