Gadījuma bilde

Online

Pašreiz BMWPower skatās 249 viesi un 17 reģistrēti lietotāji.

Ienākt BMWPower

Lietotājvards:

Parole:

Atcerēties

Aizmirsi paroli?

Reģistrēties

Forums » Vispārējās diskusijas » Tērzētava

Tēma: Civilā aviācija (lidaparāti, katastrofas utt.)

AutorsZiņojums
xn3x
15. Mar 2019, 09:18 #6281

Kopš: 09. Sep 2007

Ziņojumi: 2702

Braucu ar: ģimenes universāli


15 Mar 2019, 08:02:54 @koderis rakstīja:
ar ko atšķiras Boeing 737-800 no MAX? par aviāciju neko nezinu, lidot besī

Jaunajiem MAX ir lielāki dzinēji, novietoti augstāk un vairāk uz priekšu, līdz ar to citādāks smaguma centra novietojums. Tas palielina iespēju nostallot, un tāpēc tika izveidota tā automātiskā sistēma, kas pati identificē potenciālu stallu un uzreiz veic manevru iziešanai no tā (jeb pikēšanu).
Tā ka ar vecajiem 737 viss chill, ļoti uzticami aparāti.
Izpētīju šo, kad decembrī bija jālido ar LionAir, un ļopene bija 737

[ Šo ziņu laboja xn3x, 15 Mar 2019, 09:48:21 ]

Offline
sys9291
15. Mar 2019, 09:24 #6282

Kopš: 13. Jun 2003

No: Ogre

Ziņojumi: 5204

Braucu ar: F20 R1200RT

skatoties grafikus rodas pamatots jautājums - kapēc stūres drebeklis ir ieslēdzies ieskriešanās laikā, pie kam nav skaidrs kapēc pitch leņķa sensoru rādījumi ir dažādi...
bet vienalga - situācija būtu glābta izlaižot flapus, grafikā skaidri redzams, ka problēma rodas tikai pie flapiem uz 0 grādiem

[ Šo ziņu laboja sys9291, 15 Mar 2019, 09:29:01 ]

Offline
xn3x
15. Mar 2019, 09:50 #6283

Kopš: 09. Sep 2007

Ziņojumi: 2702

Braucu ar: ģimenes universāli


15 Mar 2019, 09:24:16 @sys9291 rakstīja:
skatoties grafikus rodas pamatots jautājums - kapēc stūres drebeklis ir ieslēdzies ieskriešanās laikā, pie kam nav skaidrs kapēc pitch leņķa sensoru rādījumi ir dažādi...
bet vienalga - situācija būtu glābta izlaižot flapus, grafikā skaidri redzams, ka problēma rodas tikai pie flapiem uz 0 grādiem


LionAir negadījuma tiešais cēlonis bija nepareizi AOA sensora rādījumi, kas bija problēma vairākus lidojumus iepriekš, un pirms pēdējā lidojuma viens sensors vēl tika nomainīts.
Offline
sys9291
15. Mar 2019, 12:36 #6284

Kopš: 13. Jun 2003

No: Ogre

Ziņojumi: 5204

Braucu ar: F20 R1200RT

nu tak grafikā redzams, ka leņķa sensoru rādījumi ir dažādi - bet arī fakts, ka stūres šeikeris sāka darboties uz zemes neiztur nekādu kritiku un ja tas notiek līdz V1 tad ir abort takeoff..ja vēlāk - tad...
Offline
Ch
15. Mar 2019, 16:08 #6285

Kopš: 08. Jan 2007

No: Rīga

Ziņojumi: 4340

Braucu ar: E92 M3, E30 318i, F11 535d

MCAS ir aktīvs tikai lidojot bez autopilota ar ievilktiem flapiem. Ja šajā konfigurācijā AOA leņķis tuvojas kritiskajam, lidmašīna pati pietrimē vertikalo stabilizatoru, lai dabūtu degunu uz leju. Apturēt to var ar manuālu trimmingu.
Cik var saprast FCOM ne varda par to

[ Šo ziņu laboja Ch, 15 Mar 2019, 16:11:26 ]

Offline
arizah
15. Mar 2019, 20:32 #6286

Kopš: 17. Nov 2005

No: Rīga

Ziņojumi: 11323

Braucu ar: 43

Gan jau FCOMā ir aprakstīts, kas tas par STAB TRIM CUT OUT swtichu tur uz centra konsoles. Taču zīnāt FCOMu no galvas ir viens, cita lieta ir to situāciju atpazīt un tajā īsajā laikā saprast, kas īsti notiek.
Tāpēc normālās aviokompānijās ir ieviests evidence based training un jau pēc Lion Air crasha visi 737 max piloti devās uz simulatoru rindiņā un sastapās ar precīzi šādu scenāriju, iemācījās to keisu atpazīt un atbilstoši reaģēt. Ir viegli vainot lidmašīnu, bet beigās vienmēr vainīga tomēr ir sistēma. Neviens kautkā neuzdod jautājumu, kāpēc oktobrī nokrita šķībie, tagad kkādi melnie, bet Amerikā nezinkāpēc kopš 2010. gada (!) ir precīzi viens bojāgājušais.
Offline
RVR
16. Mar 2019, 07:52 #6287

Kopš: 18. Sep 2008

Ziņojumi: 22291

Braucu ar: RVR


15 Mar 2019, 20:32:46 @arizah rakstīja:

beigās vienmēr vainīga tomēr ir sistēma



+1
Offline
Ksneps
16. Mar 2019, 08:03 #6288

Kopš: 02. Sep 2005

No: Rīga

Ziņojumi: 1397

Braucu ar:

Viņu izpratne par aaviāciju vnk. ir citādāka Africans build airplanes.

[ Šo ziņu laboja Ksneps, 16 Mar 2019, 08:04:15 ]

Offline
arizah
18. Mar 2019, 20:53 #6289

Kopš: 17. Nov 2005

No: Rīga

Ziņojumi: 11323

Braucu ar: 43

Šeit diezgan labi aprakstīts, kā tā varēja sanākt, ka MCAS sistēma, būdama tik kritiska, varēja “baroties” no viena AOA devēja
https://www.seattletimes.com/business/boeing-ae...-lion-air-crash/
Offline
Tikai_lasu
18. Mar 2019, 21:22 #6290

Kopš: 12. Dec 2013

Ziņojumi: 1126

Braucu ar:

Tu labāk izstāsti, kā tas ir, ja tas AOA melo, tad ne tikai MCAS, bet arī piloti domā, ka purns iet uz augšu, jeb tur ir citi devēji, pēc kuriem var saprast kā tā nav?
Offline
arizah
18. Mar 2019, 23:33 #6291

Kopš: 17. Nov 2005

No: Rīga

Ziņojumi: 11323

Braucu ar: 43


18 Mar 2019, 21:22:09 @Tikai_lasu rakstīja:
Tu labāk izstāsti, kā tas ir, ja tas AOA melo, tad ne tikai MCAS, bet arī piloti domā, ka purns iet uz augšu, jeb tur ir citi devēji, pēc kuriem var saprast kā tā nav?


Vispirms jau abi crashi ir notikuši skaidros laikapstākļos, tā ka, ja visi striķi trūkst, var jau arī vienkārši paskatīties ārā pa logu. AoA devēji ir divi, tā ka pašu melošanas faktu vajadzētu spēt kā minimums noteikt. Bet pašas indikācijas kokpitā, domāju, tam Maxim nemaz nav. Kur ir purns, to rāda aviohorizonts (žiroskops). Tādi ir vismaz trīs kokpitā.
Te nevajadzētu jaukt AoA ar purnu - AoA (gaisa plūsmas virziens) ne vienmēr sakrīt ar purnu (pitch).
Uzskatāms piemērs, kad aviohorizonts rāda vienu, bet AoA patiesībā ir vertikāli lejā, bija AirFrance 447.
Offline
Kaross
19. Mar 2019, 00:49 #6292

Kopš: 21. Oct 2004

No: Rīga

Ziņojumi: 4364

Braucu ar: 535D F11, Audi 200 20VT, Audi 100 20VT, 344K V8, Ducati Monster, Audi V8 4.2

Uz ātro pārlasiju wiki. Kas īsti notika ar to Air France. Pilots nolohojas vai tas AOA? Lidmašīna "stall'a" gāja visu laiku vienkārši lejā? Nessapratu. Maza sajēga par to. Un kā iespējams, ka "aviohorizonts rāda vienu, bet AoA patiesībā ir vertikāli lejā"?

p.s. palasiju vēl. Laikam visa cēlonis bija pilota errors un apledojušas pitot tubes, kas rādīja nepareizu ātrumu. AOA cik sapratu viss bija labi.

[ Šo ziņu laboja Kaross, 19 Mar 2019, 01:00:29 ]



-----------------
Individuāls CHIPTUNING, diagnostika un citi nestandarta darbi.
http://www.kaross-chip.lv
http://www.chiptuner.lv
DPF filtri un to problēmas
AdBlue remonts
Online
Tikai_lasu
19. Mar 2019, 09:24 #6293

Kopš: 12. Dec 2013

Ziņojumi: 1126

Braucu ar:

Es ar neko nesaprotu un tādēļ prasu.
Tur taču varēja būt 100 iemesli, kādēļ tie slabilizatori pietrimmē uz tiem 2,5 (0,6) grādiem, nu kaut vai kādam apkopes babajam, no kabatas izkritis, un kaut kur iesprūdis kokosrieksts. Bet pilots tik mauc, kā parasti, līdz atduras pret zemi. Apmēram kā mana sieva pie stūres.
Offline
arizah
19. Mar 2019, 10:06 #6294

Kopš: 17. Nov 2005

No: Rīga

Ziņojumi: 11323

Braucu ar: 43


19 Mar 2019, 00:49:45 @Kaross rakstīja:
Uz ātro pārlasiju wiki. Kas īsti notika ar to Air France. Pilots nolohojas vai tas AOA? Lidmašīna "stall'a" gāja visu laiku vienkārši lejā? Nessapratu. Maza sajēga par to. Un kā iespējams, ka "aviohorizonts rāda vienu, bet AoA patiesībā ir vertikāli lejā"?

p.s. palasiju vēl. Laikam visa cēlonis bija pilota errors un apledojušas pitot tubes, kas rādīja nepareizu ātrumu. AOA cik sapratu viss bija labi.


par to vertikāli lejā, es mazliet vienkāršoti izteicos, lai neieslīgtu te aerodinamikas lekcijās.
Mēģināšu precīzāk. Lai notiktos tā, ka aviohorizonts rāda vienu, bet AoA ir cits, nav jānotiek pilnīgi nekam. Tas vienkārši nav viens un tas pats.
Aviohorizonts rāda purnu attiecībā pret horizontu. AoA rāda gaisa plūsmas virzienu. Pēdējais kā likums ir paralēls lidmašīnas kustības virzienam, taču lidmašīna ne vienmēr virzās precīzi tur, kur rāda purns, jo tas nav vilciens. AoA var labi vizualizēt uzreiz pēc pacelšanās, kad parasti uz sānu logiem ūdens pilieni seko gaisa plūsmai, tādējādi precīzi uzzīmē tā brīža AoA. Un tad arī viegli novērot, cik tas atšķiras no horizonta.
Normālā flight range tie leņķi ir ļoti tuvu, respektīvi lidmašīna tomēr ir būvēta tā, lai kustētos tajā pat virzienā, kur rāda purns, taču iedomājies extreme case - lidmašīna iet plakaniski lejā (kā kļavas lapa), tad purns vēljoprojām rādīs kaut kur uz horizontu, taču gaisa plūsma satiks spārnu tuvu 90 grādiem. Protams, tas ir pilnībā stalled stāvoklis un spārni cēlējspēku neģenerē, taču stāsts ir par to, ka mēģināt AoA noteikt pēc purna, ir pirmais priekšnosacījums tādā stāvoklī nonākt.

šeit ir pietiekami vienkārši izskaidrota atšķirība starp horizontu un AoA:
Spied "Play", lai skatītos video!


Kas notika ar AF447 - tieši tā arī nogāja lejā. Takšto ar AoA viss bija labi samērā nosacīti. Ar domu AoA devēji tiešām rādīja patiesību, bet tā patiesība nebija diez ko patīkama. AoA bija 90 grādi un lidmašīna attiecīgi kustējās pa šo te vertikālo trajektoriju uz leju. Purnu mēģināja celt vēl vairāk augšā, taču tas nav veids kā iziet no stall'a. Kāpēc viņi tur nonāca, bija cits stāsts - apledoja pitot tubes, tajās palika iepriekšējais gaisa spiediens, kurš nu jau vairs neatbilda patiesībai, taču no kura kompis izrēķina ātrumu. Un AoA devēji, kuri nemeloja un teica rūgto patiesību: pie tāda AoA ātrumam bija jābūt 0, tāpēc bija airspeed disagree. Tā kā tāda situācija teorētiski ir iespējama, protams ir attiecīgas procedūras un pat memory itemi. Un pat simulatora trainingi. Taču, franču pilotus sargā arodbiedrības un tāpēc viņi jutās pārāk kruti, lai nodarbotos ar to, par ko patiesībā algu maksā.

Offline
sys9291
19. Mar 2019, 10:48 #6295

Kopš: 13. Jun 2003

No: Ogre

Ziņojumi: 5204

Braucu ar: F20 R1200RT

AF katrastorofa nav attiecināma uz šo gadījumu, tur gan cēlonis, gan rādījumi bija pilnīgi atšķirīgi. AF gadījumā pie vainas bija pilotēšanas kļūda aizalušu Pito trubiņu gadījumā. Līdzīgs gadījums bija ar AN148 netālu no maskavas, kad apkalpe vienkārši nebija ieslēgusi apsildi...Abos gadījumos lidaparāts pats neveica nekādas pith leņķa korekcijas.
Kas attiecas par avio horizontu - tad viņš neizmanto AOA signālus, bet gan savus žiroskopus.
Saistībā ar AOA ir bijuši precedenti jau iepriekš, kad viens no sensoriem vienkārši iesala (pēc lidaparāta mazgāšanas) un rezultāts bija tieši tāds pats - vertikāls crash..no FL200. Un jau toreiz runāja par nepieciešamību atslēgt stab trim un trimmēt stabilizatoru manuāli...
Offline
arizah
20. Mar 2019, 07:53 #6296

Kopš: 17. Nov 2005

No: Rīga

Ziņojumi: 11323

Braucu ar: 43

Tu kko būsi sajaucis. Neviens nemēģina sasaistīt AF un Maxi tagad.
Offline
Sandis_UR
30. Mar 2019, 09:38 #6297

Kopš: 06. Apr 2003

No: Rīga

Ziņojumi: 3958

Braucu ar: BITURBO

Variet ieteikt kādu daudzmaz sakarīgu bezmaksas flight simulatoru?
Offline
sys9291
30. Mar 2019, 10:14 #6298

Kopš: 13. Jun 2003

No: Ogre

Ziņojumi: 5204

Braucu ar: F20 R1200RT


30 Mar 2019, 09:38:42 @Sandis_UR rakstīja:
Variet ieteikt kādu daudzmaz sakarīgu bezmaksas flight simulatoru?

Bezmaksas sakarīgu nebūs -
nu sakarīgi darbojas lauztais P3D V4 torentos var dabūt - tāpat papildus jāuzliek lauztās lidaparātu pakas - tad sanāk kaut kas jēdzīgs.
Ja dators pašvaks - tad vecas MSFS bet lidaparāti jāliek papildus
Offline
soulfreak
01. Apr 2019, 18:21 #6299

Kopš: 01. Oct 2004

No: Zilupe

Ziņojumi: 6606

Braucu ar: tīru sirdsapziņu

P1 % mainās vairākas reizes dienā, to vispār nav korekti apskatīt, bet P2 praktiski ir 80-100% pilna, par P3 nav ne jausmas, bet arī diezgan pilna ir regulāri.
Offline
Atzars
01. Apr 2019, 19:04 #6300

Kopš: 30. Sep 2008

No: Rīga

Ziņojumi: 117

Braucu ar: e30

Bezmaksas DCS, iesakumam tur ir full fidelity TF-51. Macibu militara lotene wwII
Offline

Moderatori: 968-jk, AV, BigArchi, BlackMagicWoman, Czars, GirtzB, Lafter, PERFS, RVR, SteelRat, VLD, linda, mrc, noisex, smudo