Autosportista M.Kalniņa iespaidi par BMW X5M un X6M
|
|
||
No Zalcburgringas Austrijā atgriezies auto šosejas braucējs Mārtiņš Kalniņš. Viņš bijušajā F1 trasē bija, lai vēl pirms to parādīšanās tirgū testētu jaudīgākos pašlaik pieejamos „BMW” automobiļus – „X5M” un „X6M”. Abas automašīnas apgādātas ar 555 ZS un 680 Nm spēcīgu 4,4-litru biturbo dzinēju, spēj attīstīt 275 km/h lielu ātrumu un līdz 100 km/h paātrinās 4,7 sekundēs.
Uz „BMW X5M” un „X6M” prezentāciju Austrijā bija sapulcējušies gan dīleru pārstāvji, gan potenciālie automašīnas klienti. 2007.gada Baltijas vicečempions auto šosejā Mārtiņš Kalniņš uz šo pasākumu devās ar oficiālā „BMW” pārstāvja Latvijā „BM Auto” atbalstu, un konkrētajā grupā bija vienīgais mūsu valsts pārstāvis šajā pasākumā.
:
:: |
Ņemot vērā, ka Mārtiņš ikdienā pārvietojas ar „BMW X6 5.0 xDrive”, testu brauciena laikā viņš vairāk uzmanības pievērsa tieši „BMW X6M”. Tālākais būs Mārtiņa Kalniņa izjūtas, braucot ar jauno automobili.
Starptautisks pasākums
Grupā, kurā bija arī Mārtiņš, piedalījās arī pārstāvji no Ukrainas, Krievijas, Kanādas un Horvātijas. Kopumā pasākums notika vairākas dienas, un viesi bija no visas pasaules – pat Argentīnas. Visiem bija iespējas izbraukt ar automobiļiem Zalcburgringas trasē, bet dienu iepriekš bija tikšanās ar „BMW M” nodaļas vadītāju un inženieriem, kuri izstrādājuši šos abus „M” sērijas automobiļus.
:
:: |
Braukšanas daļa sākās ar instruktoru norādēm un piekodinājumu, ka DSC stabilitātes programmu atslēgt testu laikos ir aizliegts. Un labi, ka tā – lai arī iztika bez nopietnām avārijām, nereti varēja redzēt, ka kāds ir izbraucis no trases. Tā kā Mārtiņam šosejas braukšana iet pie sirds, viņš ātri vien atrada kopīgu valodu ar „BMW X6M”, kas ļāva vairāk izmantot „BMW X6M” priekšrocības – Mārtiņš vienkārši varēja pabraukt ātrāk nekā citi prezentācijas dalībnieki...
Maģiskā „M” poga
Pēc tam, kad prezentācijas dalībnieki bija iepazinušies ar trasi, tika ļauts izbaudīt dažādu regulējumu priekšrocības. Mārtiņa secinājums – ja jābrauc „Drive” režīmā, automobilis ir gandrīz vai identisks parastajam „X6”, pārnesumi pārslēdzās bez rāvieniem – faktiski pārslēgšanos pat nevar sajust. Visos ātrumkārbas režīmos ātrumkārba momentā reaģē, ja vadītājs pats vēlas pārslēgt pārnesumus. Varbūt nedaudz labāka ir piekare, bet stūre ir stingrāka, jo ierastā stūres pastiprinātāja vietā ir „M-Servotronic”.
:
:: |
Nospiežot pogu EDC (Electronic Damper Control), kura pieregulē amortizatorus, stūre paliek vēl „cietāka”, bet vadāmība – sportiskāka. Savukārt, nospiežot „M” pogu, automobilis kļūst par izteiktu sporta automašīnu – amortizatori un stūre kļūst cietāki, auto vadāmība ir vēl prognozējamāka. „Drive” režīmā auto joprojām pārslēdzas kā ielas automobilis (pie zemiem apgriezieniem), bet „Sport” režīmā pārslēgšanās notiek pie augstākiem apgriezieniem. Ja nospiesta „M” poga un pārnesumkārba ir „Sport” režīmā, motora apgriezieni tiek turēti tur, kur ir vislielākā jauda un lielākais griezes moments.
Kad nospiesta M poga, uz priekšējā vējstikla tiek projicēts tahometra rādījums un pārnesums, bet ātrums attēlots maziem cipariņiem – gluži kā sporta automobilī! M pogas regulējumus iespējams iestatīt pašam – prezentācijas laikā gan tas netika izmantots, visi dalībnieki brauca ar instruktoru iestatītajiem regulējumiem.
Pārsteidzoši – Nirburgringu „X6M” veic ātrāk nekā „M3”!
„BMW X5M” un „X6M” izceļas ne tikai ar lielisku dinamiku līdz 100 km/h, bet arī ar pārsteidzoši labu vadāmību. Automašīnām ar lielu masu galvenais klupšanas akmens allaž ir bijusi nepietiekama apgriežamība – iebraucot līkumā, mēdz izslīdēt auto priekšējie riteņi. Abu apvidus auto „M” modifikācijās tas ir novērsts – arī Mārtiņš Kalniņš bija patīkami pārsteigts par to, cik viegli līkumā iegriežams ir auto priekšgals.
:
:: |
„Risinājums no fizikas viedokļa ir vienkāršs,” skaidro Mārtiņš. „Iedomājieties smagus lielveikala ratus – tos pagriezt ir grūti. Kas jādara, ja vēlaties ratus pagriezt pa kreisi? Ar kreiso roku tie jāvelk atpakaļ, bet ar labo – jāstumj uz priekšu! To pašu izdarījuši „BMW” inženieri. Ja auto tiek griezts pa kreisi, pakaļējais kreisais ritenis tiek nedaudz piebremzēts, bet pakaļējais labais tieši otrādi saņem lielāku griezes momentu. Rezultāts – auto var lieliski iegriezt līkumā! Arī „xDrive” sistēma strādā fantastiski, novadot maksimāli daudz griezes momenta tieši tam ritenim, kam to vajag. Jā, bezceļā labāka ir pastāvīgā pilnpiedziņa ar vienādu jaudas sadalījumu uz visiem riteņiem. Taču būsim pret sevi godīgi – vai kāds ar „BMW X5” vai „X6” brauc bezceļos?”
Un tagad lielākais pārsteigums – izrādās, „BMW X6M” ir ātrākā „BMW” automašīna slavenajā Nirburgringas trasē! Tā 21 kilometru garo apli veic septiņās minūtēs un 49 sekundēs. Tas ir ātrāk nekā „BMW M3”, „Aston Martin DBS” vai „Audi R8” un vienādā ātrumā ar „Ferrari 599 GTB Fiorano”, „Porsche 911 Carrera S” un „Corvette” superautomobiļiem...
Eksterjers un interjers – askētiski
Kā jauno auto mīnusu Mārtiņš min auto eksterjeru un interjeru – tie ir ļoti līdzīgi parastajiem „BMW X5” un „X6”. Autosportists atzīst, ka vēlētos agresīvāku ārieni. Iekšienē par automašīnu patieso raksturu liecina pāris „M” burtu, bet tas arī viss. Iespējams pasūtīt arī „M” sēdekļus, kādi bija uzstādīti testu automašīnām. Taču Kalniņš atzīst, ka pats sev tomēr izvēlētos komforta sēdekļus no ierastā „X6”.
:
:: |
Vai pats Mārtiņš vēlas sev šādu auto? „Apsveru iespēju to iegādāties, bet tas atkarīgs no piedāvājuma, kādu man spēs izveidot „BM Auto”. Man šī mašīna iepatikās. Pat ļoti. Es teiktu, ka „BMW X6M” ir pavisam cita automašīna, nekā mans šobrīd izmantotais „BMW X6”. Tomēr jābūt arī godīgam – Latvijā vienkārši nav, kur par visiem 100 procentiem šo mašīnu izmantot. Tā drīzāk tāda statusa lieta, nevis nepieciešamība,” atzīst Mārtiņš Kalniņš.
BMW X5M un BMW X6M tehniskie dati
Pašmasa: 2380 kg
Pilna masa: 2905 kg
Dzinējs: 8 cilindri, 32 vārsti, biturbo
Dzinēja tilpums: 4395 kub.cm
Jauda: 555 ZS pie 6000 apgr./min
Griezes moments: 680 Nm pie 1500 līdz 5650 apgr./min
Maks. Ātrums: 250 km/h, elektroniski ierobežots. Ar „M Driver’s Package” – 275 km/h
Paātrinājums, 0-100 km/h: 4,7 sek.
Paātrinājums, 0-200 km/h: 16,9 sek.
Degvielas patēriņš uz 100 km (pilsētā/ārpus pilsētas/vidēji): 19,3/10,8/13,9
CO2 izmeši: 325 g/km
Degvielas bākas tilpums: 85 litri
Riepu izmērs (aizmugurē/priekšā): 275/40R20 / 315/35R20.