BMW drošības skola jeb Ugunī ‘brota’ nav

  • Raksta opcijas
  • Lasīt komentārus (34)
  • Drukāt
  • "Avtopilot", tulkoja Him,
    07-02-2005

    „Brot” – vāciski „maize”. Cik viegli tā padodas šoferiem, bruņotiem ar „BMW” markas automobiļiem, mēs atļāvāmies pārliecināties poligonā, kas reiz piederējis padomju karaspēkam Vācijā. Kad apkārt itin viss deg, mācīties jau par vēlu. Tieši tāpēc starp autovadītāju mācību grāmatām Bavārijas programmā iekļauts kurss tiem, kas vērs šīs smagās durvis un joņos pāris metrus no pavadošā limuzīna bufera, skatoties stingri sev priekšā turot rokas uz „bez ceturkšņa trīs”.

    :

    ::
    :BMW X5 Security:
    :
    :
    ::
    :„BMW 760Li High Security” trīskāršais stikls:
    :„Vajag tikai ievērot dažus vienkāršus noteikumus, vienlīdzīgus visiem bruņumašīnu vadītājiem. Tad ar jūsu klientiem viss būs kārtībā, un tas nozīmē, ka ar jums arī,” instruktors stāvēja atspiedies pret „BMW 760Li High Security” jumtu. „Pirmkārt, automašīnas visām durvīm jābūt ne tikai aizvērtām, bet arī aizslēgtām. Sevišķi aizmugurējām kreisajām. Nav nemaz obligāti, lai kāds jums nosēstos aizmugurē un pieliktu pie pakauša stobru. Nelieši var iemest salonā čūsku vai ielaist bulterjeru. Tādi gadījumi kriminālistikā ir zināmi. Otrkārt, vajag vienmēr piesprādzēties. Vēl jo vairāk tāpēc, ka to prasa satiksmes noteikumi. Tas, ka piesprādzējies vadītājs var atstāt mašīnu lēnāk nekā nepiesprādzējies, ir muļķības. Viss atkarīgs no iemaņām. Skatieties,” instruktors apsēdās, pārmeta sev pāri jostas un pēc tam zibens ātrumā izlēca ārā, ar labo roku atsprādzējis siksnu, bet ar kreisās rokas īkšķi nokabinājis siksnu no pleca. „Tā vesternos kovboji izvelk savus „Smith&Wesson”. Un, treškārt, nekādā gadījumā nedrīkst automobiļa iekšpusē rokās turēt ieroci, jo bruņumašīna ir ložu necaurlaidīga ne tikai no ārpuses, bet arī no iekšpuses. Pēc nejauša šāviena lode rikošetā mētāsies pa salonu, neizvēloties, kurš ir VIP klients, kurš miesassargs un kurš vadītājs.”

    Kontrolšāviens

    Vadītājs šodien esmu es, pareizāk sakot, vadītāja māceklis. Darbības vieta – miestiņš Grosdolne, Vācijas ziemeļaustrumos. Kādreiz šeit bija armijas daļa, kur dienēja vienlaicīgi 22’000 padomju karavīru. Šodien uz sabrukušajiem kazarmu jumtiem aug koki, bet mednieku mājiņā, kur pie sienām karājas to aļņu ragi, kurus nošāva biedrs Honekers, žurnālistiem rāda filmu par bruņumašīnas „BMW X5” apšaudi.

    Bruņumašīnas montē Meksikas pilsētā Tolukā. No štatiem uz šejieni ved džipu virsbūves, no Eiropas kevlara bruņu plāksnes un polikarbonāta stiklu. Kontrolšāvieni notiek speciālā poligonā pie Minhenes. Džipa aizsardzības pakāpe – B4, tāpēc pasažieri var justies pilnīgā drošībā, ne tikai uzbrūkot ar veseri, bet arī laupītāju uzbrukumā, kas apbruņojušies ar 44.kalibra pistolēm. Atšķirībā no daudzām citām bruņumašīnām, ko izgatavo citas auto firmas, ar specaizsardzību šeit aprīkota ne tikai pasažieru kapsula, bet arī motortelpa. Tas ir svarīgi, lai automašīna paspētu aizbraukt, kamēr ļaundari nav izdarījuši savu melno darbu, izmantojot vēl nopietnākus ieročus. Filmā virsbūvi kapāja arī no automāta ar 9x19 mm kalibru. Un nekas. Protams, caur tādu vējstiklu redzēt nevar īpaši labi, toties visi dzīvi.

    :
    ::
    :
    Tādas un līdzīgas filmas mēs jau esam noskatījušies pietiekami – paldies dievam, vieglo automašīnu bruņu versijas izgatavo daudzi. Bet šis ir „BMW”! Vai tiešām „bauda pie stūres” šai reizē ir piekāpusies nāves bailēm? Eross – Tanatosam?

    DMB 2004

    Grosdolnē tagad ir autopoligons. Un ne tikai, padomju armija atstāja vāciešiem ieskriešanās ceļu 90 m platumā un 4 km garumā. Tagadējie saimnieki lielās, ka tik liels skrejceļš ir rezerves aerodroms „Buran”. Tā, protams, nav taisnība, padomju kosmiskajiem lidaparātiem bija divi rezerves lidlauki – tālajos austrumos un Krimā. Un arī trajektorija neparedzēja pacelšanos Vācijā, bet bijušajam 296.aviācijas pulkam izmēģinātājiem bombardieriem tik garš skrejceļš bija vajadzīgs, lai varētu uzlidotu visi reizē.

    :
    ::
    :Tagad šis skrejceļš ir gatavs, lai varētu uzlidot vienība „BMW X5 Security”. Instruktors apsēdina katru pie stūres. Man pat prātā nevarēja ienākt, ka pie bruņumašīnas stūres jāsēž embrija pozā: stūre gandrīz pie vēdera, rokas saliektas elkoņos. Stūres satvere „bez piecpadsmit trīs”. Biedēja mūs veltīgi. Bruņu smagums vairāk nekā 400 kg ir ievērojams, bet ne ekstrēms – parastas „BMW” 4,4-litru versijas maksimālais pieļaujamais smagums ir krietni lielāks. Smaguma centrs pēc bruņu uzlikšanas ir krietni augstāks. Konstruktori to nedaudz pazemināja. Cietākas ir kļuvušas atsperes, pastiprinātas bremzes. Paātrinājums līdz simtam – 8 sekundēs. Sistēma „X-Drive” pārvalda griezes momentu starp asīm, bet pēdējās paaudzes kursa stabilitātes sistēma (DSC) noņem jebkuru risku, braucot ātrus līkumus. Turklāt DSC modelim „BMW X5 Security” papildināta ar elektronisku diferenciāla bloķētāju (ADB-X) un ar ātruma ierobežojošu sistēmu nobraucienā pa slīpumu (HDC). „Hill Descent Control” darbu mums ļāva izmēģināt smilšainās vietās, kas bija ieskauti ar betona angāriem, no kuriem uz viena saglabājies uzrakts „DMB 86”. „BMW X5 Security” pilnībā izdevies saglabāt savas apvidus īpašības. Citiem vārdiem, konstruktoriem izdevies saglabāt komfortu un baudu pie stūres. Tāpēc vadīt automašīnu bez grūtībām varēs ne tikai speciāli sagatavots vadītājs, bet arī vienkāršs bruņumašīnas īpašnieks. Galvenais necirst durvis, jo izjūtu līmenī tikai tās atgādina par bruņām un par 20 cm stikliem.

    Sasist puslitru

    :
    ::
    :„BMW 645Ci” ar mazāk kā tūkstoš kilometru nobraukumu:
    :„BMW 760Li High Security”, kas ir bruņots B6–B7 klasē, virināt durvis ir vēl grūtāk, kaut gan pēc izskata arī šis automobilis ļoti izskatās pēc parasta. Ka tā ir bruņumašīna, var nojaust, tikai paskatoties uz priekšējo stiklu, kas pa perimetru ir plaši ietonēts. Arī iekšpusē vadītājam viss izskatīsies tāpat. Tikai uz paneļa glāžu turētāja vietā ir podziņas ar centrāles vadību. Braucot uzreiz ir ievērojami nīkulīgāka dinamika, salīdzinot ar parasto 12-cilindru modeli, kā arī iztrūkst pneimatiskā balstiekārta, kura netiktu galā ar tādu svaru un uz betona skrejceļa salaiduma vietām mašīnu ievērojami tricina. Toties manevros iespaidīgā masa it kā nāk pat par labu – tur kur labajā parastais „BMW 760Li” gandrīz vai pārplēsa aizmugurējo labo riepu, bruņumašīnas „Michelin Pax” tikai drusku iesvilpās.

    Pēc tam mūs pārsēdināja uz lētāku mašīnu. Man trāpījās „BMW 645Ci” ar mazāk nekā 1’000 km nobraukumu, bet ar jau sasistiem lukturiem un siena kušķīti, kurš rēgojās no priekšējā ventilatora kā no govs rīkles. Ar ātrumu 100 km/h vajadzēja pa grunts ceļu apbraukt tādu pašu „sešsimto”, novietotu perpendikulāri tavam kursam pie paša asfalta seguma. Pēc tam uzdevumus sarežģīja. Šķērslis bija norobežots no asfalta ar metāliskiem dzelkšņiem. Izspraukties varēja, tikai piespiežoties ar auto labo bortu, braucot ar tiem pašiem 100 km/h. Dažu žurnālistu acīs varēja izlasīt frāzi, kuru teica aktieris Ņikuļins – „Sasist? Puslitru? Tūlīt es tevi...”.

    Eskortpakalpojumi

    Beigās mums parādīja mazu izrādi, kurai bija jānodemonstrē, kā vieglā bruņumašīna „BMW X5” var ne tikai pasargāt no medniekiem jūsu kabatas maku, bet var būt arī par limuzīna pavadošo mašīnu, aizsargātu pēc pilnas programmas. Instruktori sadalīja savā starpā lomas. Tu būsi „septiņsimtā” vadītājs, tu sēdīsies pie stūres „X piektajam”, tu būsi apsargs. Viņi saķēra aiz piedurknes grieķu žurnālistu. No pūļa kāds iekliedzās: „Upuris!”. „Dievs pasarg’,” atcirta instruktori. Bruņumašīnu pavadošais pāris uzbrauca uz nomaļa celiņa. Priekšā atskanēja sprādziens, aizmugurē ceļu aizšķērsoja nogāzusies egle. Grieķi pārsēdināja no „septiņsimtā” „X piektajā” un pa sūnām aizlaidās starp priedēm prom no apšaudes zonas.

    :
    ::
    :
    Nostrādāts viss bija ļoti veikli. Tieši tā vajadzētu rīkoties reālas bruņumašīnas ekipāžai, lai nepaliktu bez kumosa maizes. Vadītāja apmācības iekļautas cenā, kuru Bavārijas koncerns prasa par bruņumašīnu. „BMW X5 Security” Krievijā maksā, sākot no 177’000 eiro, „BMW 760Li High Security” cena – no 525’000 līdz 540’000 eiro. Kā jau var nojaust, šajā summā ietilpst vienas dienas vizīte Minhenes aerodromā, kur uz asfalta ir izlikti zilibalti konusi, bet klasē uz tāfeles kvadrātiņos ierakstīts VIP un ES – „escort car”.

    „Drošības tehnikas instrukcijas, dēliņ, varbūt šķiet idiotiskas,” ļoti sen man teica meistars otrajā Maskavas ŠPZ, „bet tās, redz’, rakstītas ar cilvēku asinīm”.

    Dmitrijs Gronskis, žurnāls „Avtopilot”.

    Tulkoja: Him.


    Tikai reģistrēti lietotāji drīkst pievienot komentārus


    Reģistrēties