BMW visefektīvāk attīstījis ūdeņraža automobiļa koncepciju
|
|
Bavārijas kompānija jau vairākus gadus eksperimentē ar ūdeņradi kā auto degvielu, taču atšķirībā no lielākās daļas konkurentu ir izvēlējusies citu ceļu – tā vietā, lai izmantotu ūdeņradi miniatūrā spēkstacijā, kura ražo enerģiju automobili virzošajiem elektrodzinējiem, BMW (tāpat kā kompānijas Ford un Mazda) cenšas pielāgot veco, labo iekšdedzes dzinēju darbam ar ūdeņradi.
Ūdeņraža izmantošana no autoražotāju puses pirmām kārtām tiek pozicionēta kā absolūti ekoloģisks autotransports – taču faktiski šo terminu attaisno vienīgi BMW koncepcija, jo konkurentu (daži no tiem – GM, Toyota, Honda un Nissan) piedāvātais risinājums – elektromobīlis, kuru apgādā ar strāvu ūdeņraža spēkstacija – neizbēgami noved pie vajadzības iebūvēt automobilī lielas kapacitātes akumulatoru baterijas, par kuru utilizācijas ekoloģiskajiem aspektiem iepriekšminēto kompāniju inženieri preses relīzēs runā visai izvairīgi.
Ir rādīts eksperimentālais sedans BMW 745h, kura V-veida „astotnieks” vienkārši sadedzina cilindros ūdeņradi – līdzīgi, kā tas notiek ar propānu-butānu vai dabasgāzi jau ierastajos ar gāzes baloniem aprīkotajos automobiļos.
Šķidrais ūdeņradis pie temperatūras mīnuss 253 grādu pēc Celsija tiek saliets kriogēnā rezervuārā; īpašas uzbūves elektriski vadāmas sprauslas iesmidzina gāzi cilindros. Izmantojot ārkārtīgi liesu degmaisījumu, sadegšanas kamerās gandrīz neveidojas kaitīgie slāpekļa oksīdi (tie izraisa vēzi); citas vidi piesārņojošas vielas, gaisā sadedzinot ūdeņradi, neveidojas.
No 745h izplūdes sistēmas atmosfērā nonāk tikai ūdens tvaiki – „zaļo” sapnis gandrīz piepildījies. Tiesa, liesais degmaisījums ļauj dzinējam attīstīt vien aptuveni pusi no jaudas un griezes momenta – ekoloģija prasa upurus.
Minhenes lidostā jau vairakus gadus darbojas degvielas uzpildes stacija (DUS), kur šo „septiņsimto” var uzpildīt ar pie fantastiski zemas temperatūras sašķidrinātu gāzi. Tagad BMW gatavo 15 šādus auto Kalifornijai „Controlled Hydrogen Fleet and Infrastructure Demonstration Project” (Federālais ūdeņraža transporta un tam nepieciešamās infrastruktūras demonstrācijas projekts) ietvaros. Projekta gaitā piecu gadu laikā Klusā okeāna štatā tiks izveidotas 24 ūdeņraža DUS. Pārējie projekta dalībnieki – Honda, Nissan un Toyota – piegādās aptuveni 65 automobiļu, taču aprīkotus ar elektrodzinējiem un ūdeņraža spēkstacijām. Paredzēts, ka projekts sniegs pieredzi ekoloģiski tīra autotransporta ekspluatācijā un norādīs „ūdeņraža” infrastruktūras paplašināšanas perspektīvas.
Raitis Putāns