Gribi daudz jaudas? Paņem M3 un pievieno turbo!
|
|
Nav daudz informācijas par Lotech. Vācijas kompānija ar enerģisku Porsche apmātu maniaku Rafu priekšgalā, tā izgatavo speciālas automašīnas ar Mercedes dzinējiem, kas radītas “fāterlandes” autobāņiem. Bet mēs zinām, ka Lotech izgatavojis 20 gabalus BMW M3 E30, kuri visi ir aprīkoti ar vienkāršu, rūpnīcas papildaprīkojumā nepieejamu ekstru - Garrett T4 turbīnu.
Ian Knight pavadīja piecus mēnešus, meklēdams M3. Viņš noteikti redzēja simtiem tādu un katrā atrada vismaz vienu trūkumu. Ikvienam no tiem nebija visai solīda priekšvēsture vai arī vienkārši bija kādreiz sasisti. Vislabākais no tiem bija baltais, kas tika pārkrāsots zils un ne visai labi izskatījās šajā krāsā.
Jā, viss neizskatījās tik labi, kā bija domāts. Bet viņš vienkārši gribēja M3, līdz ar to turpināja savus meklējumus. Viņa nelaime atdūrās tajā, ka jo vairāk viņš brauca, jo vairāk viņu sāka garlaikot automašīnas 200 Zs. Tie nesniedza viņam tādu “mugura iespiesta krēslā” efektu, pēc kāda ilgojās. Līdz šim visu dzīvi viņš vēlējās tieši šādu auto, šī vēlme ne ar mirkli nekļuva mazāka. Evo Sport ar 2,5-litrīgu 238 Zs spēka agregātu bija pietiekami labs, lai apmierinātu šo vēlmi, līdz ar to viņš vienu šādu eksemplāru gāja apskatīt, kurš skaitījās labākais šajā valstī. Taču tas izrādījās reiz jau špaktelēts un arī nesniedza to viektspēju, pēc kādas bija ilgojies. Nolādēts!
Londonā no iesācēju stadijas izgāja Motorsport GR, kas bija specializēts eksotisko automobiļu importētājs. Tajā laikā kompānija piegādāja arī ļoti retus automobiļus. Tik retus, ka pat Ianam nebija nojausma par to eksistenci. Tas bija turbo modelis ar 350 Zs tā rīcībā. Vai viņš bija ieinteresēts? Vai Romas pāvests ir kristietis? Diemžēl automobilim nebija reālu dokumentu, un tas bija baltā krāsā. Viņa interese līdz ar to sāka mazināties. Viņš negribēja, lai GR šo auto atvestu uz šejieni uz viņa rēķina.
Kompānija to izdarīja uz sava rēķina, viņi atgādāja šo auto, neskatoties uz to, ka viņu tas vairs neinteresēja, tad viņi piezvanīja Ianam un pavēstīja cenu, kas bija par pieciem tūkstošiem zemāka, nekā tā reālā vērtība. Perfekcionismu pasviedis malā, Iana interese no jauna uzliesmoja. Lai arī tā vēsturē ir bijis vairāk caurumu kā caurdurī (“duršlakā” – aut.), bet zināms bija vismaz tas, ka tam ir bijuši tikai divi īpašnieki, ieskaitot dīleri. Hmmm... 350 Zs. Viņš izmantoja izdevību un nopirka to.
Viņš nekad nav nožēlojis šo pirkumu, neskatoties uz to, ka uzreiz pēc pirkšanas pirmais, kas jāizdara – jānomaina turbīna. Pēc divu gadu dīkstāves, Ians uzreiz pēc darījuma noslēgšanas ar apmēram 250 km/h lielu ātrumu devās uz mājām, kā rezultātā turbīna vienkārši “nobira”. Balstiekārta, tai skaitā, arī bija no vairākām daļām salasīta. Eibach atsperes un Bilstein amortizatori ātri vien tika nomainīti.
Automobilim tika pielietoti citi balstiekārtas elementi, lai to pazeminātu par 25 mm, bet tagad, kā viņš apgalvo, ir sanācis daudz vairāk. Taču vēl līdz šim riteņi nav berzušies gar arkām, kā arī automobilis uz ceļa turas ļoti nekļūdīgi, līdz ar to viņam nav sūdzību.
M3 ieradās pakavots 8x16 ACT diskos, apauts bagātīgi ar 225/45 izmēra Goodyear Eagle F1 gumiju, kas izskatījās lepni. “Nav iemesla tos mainīt,” viņš atzīmēja. Bet kā jau katram krusteniski spieķotu disku īpašniekam ir zināms, tad tos ir ļoti grūti kopt, lai tie vienmēr būtu tīri.
Ianam ir perfekcionisma iezīmes attiecībā uz automobiļiem, viņš mēģināja M3 padarīt tuvāku iedomātajam standartam. Krāsojums bija tik kārtīgs, automobiļa pazeminājums nostrādāts izcili, un spodrinājums to atgrieza dzīvē. Motora pārsegs bija nedaudz sarūsējis, tāpēc tas tika nomainīts. Arī automobiļa aizmugurējā daļa tika atjaunota, jo pirms tam tā tika nedaudz sakropļota, mēģinot uzstādīt draudīgo DTM stila izplūdes sistēmu ar visu tās pret karstuma vairogu.
Tagad automašīna ir tīra no iekšpuses un ārpuses. Viņam patika šī automobiļa temps, arī tas bija pietiekams. Tomēr krāsojums nav līdz galam perfekts, līdz ar to tas nozīmē, ka drīz šis auto tiks pārkrāsots no jauna. Visi viņam saka, ka tas nav nepieciešams, bet viņš domā citādāk. Nepalīdz arī tas, ka viņa labākais draugs Blue (labāk neprasiet) ir krāsošanas meistars, kā arī viena no perfektāko M3 īpašniekiem.
Protams, lai iegūtu tādu rezultātu, neiztikt bez piepūles. Blue auto ir vairāk gan kā izstāžu variants, jo tieši tā viņš to arī būvēja. Pateicoties viņa spējām, Lotech radītais eksemplārs arī drīz izskatīsies kā jauns.
Patiesībā Lotech veiktā pārbūve ir visai vienkārša. Un “vienkārša pārbūve” liek mums domāt. Tas sevī iekļauj jaunus ieplūdes un izplūdes vārstus, masīvu T4 turbīnu, Porsche izplūdes traktu un uzlabotu degvielas padeves sistēmu. Tas faktiski arī ir viss, kas ir darīts, lai panāktu 336 Zs jaudu. Iana automašīna ir pakļauta arī turpmākai pārbūvei, par kuras izcelsmi mums nav sīkāka informācija, gan jau kaut kāda kantora papīru kaudzē arī ir dokumenti, bet ar dinamometru ir aprēķināta tieši 350 Zs jauda, kuru Ians tik ļoti mīl.
Standarta pēdējais pārnesums ir saglabāts, bet izmantojot T4 nodrošināto iespaidīgo griezes momentu, ātrumkārba no M5 E34 ir obligāta. Šai 5-pakāpju mehāniskajai pārnesumkārbai ir daudz garāki pārnesumi, salīdzinājumā ar M3 E30 rūpnīcā komplektēto ātrumkārbu, automobilis spēj braukt ar 45 km/h lielu ātrumu tikai pie 1’000 apgr./min. Atcerieties, ka tas ir M3 4-cilindru motors, tā kā parēķiniet paši... Automašīnas teorētiskais maksimālais ātrums ir 317 km/h, praktiski pēc kura jūs varat izjust lidmašīnas aerodinamisko efektu...
Pat turpinot kāpināt ātrumu, tā joprojām ir ekstremāli ātra automašīna. Gatavojoties šādam “lidojumam”, vēlams arī logu tīrītājus novietot vertikāli, jo pie ātruma, kas ir lielāks par 250 km/h, logu tīrītāji vienkārši tiktu novirzīti no horizontālā stāvokļa ar gaisa pretspēku, līdz savienojuma vietas pārlūzt.
Ja tiek panākts, ka turbīna sāk “dziedāt” īsi pēc starta, tad 100 km/h var sasniegt stipri zem 6 sekundēm. Es nekad neesmu izpratis Alpina 3,5-litrīgo versiju, kuras smagais dzinējs ir novietots zem M3 motora pārsega. Es nespēju vienkārši pieņemt šo auto, jo tas faktiski ir pretrunā ar to, ko BMW ir gribējis pateikt ar šo modeli.
Taču Ianam ir velnišķīgs plāns – iegūt labāko no abām pasaulēm. Nekas, ka turbo dzinējs, kas ir tikai nedaudz smagāks par atmosfērsiko, nespēj uzpirkt M3 lielisko vadāmību, viņš plāno uzstādīt 6-pakāpju pārnesumkārbu, lai “izspiestu” visu no augstus apgriezienus mīlošā kliedzēja.
M3 ir salīdzinoši mierīgs pie zemiem apgriezieniem, līdz jauda sāk pieaugt. Un pieaugt. Un pieaugt. Pēc kāda laiciņa vadītājs vienkārši “noraujas no ķēdes” vai ceļa, varbūt no abiem un paceļas gaisā. Automobilis neticami ātri ieskrienas un ir astronomiski ātrs.
Un ļoti, ļoti vācisks. Šis ir M3, kas ir radīts autobāņiem, protams, tas ir M5 miniatūrā. Iekšpusē ir no rūpnīcas nākošais ādas salons ar BMW Motorsport izšūtām krāsām, kas rada luksusa sporta automobiļa iespaidu. Iepriekšējais saimnieks bija laimīgs, viņš bija perfektā kombinācijā ar šo automobili.
Vienīgi viņam tik labi neveicās dzīvē. GR Motorsport Vācijas pārstāvis bija labs paziņa šī M3 īpašnieka ģimenei, kura pārdeva šo automobili radušos zaudējumu dēļ, jo auto īpašnieks nomira darba vietā. Ianam patīk domāt, ka Herberta spoks brauc kopā ar viņu, dzinēja apgriezieniem pieaugot un krītot.
Ja Herberts vēl būtu dzīvs, viņš dabūtu pamatīgi izpriecāties. Ians palielinātu turbīnas spiedienu par vēl vienu bāru, kas transportē automobili. Mietpilsoniskais režīms nomainītos ar mežonīgo, kas tik ļoti viņu saviļņoja un iedvesmoja. Tas M3 pacēla citā līmenī. Diemžēl pēc trim apļiem kādā no sacīkšu trasēm automobiļa dzinējs cieta no eļļas trūkuma.
Kad Jūs lasāt šo rakstu, Lotech atkal būs atgriezies uz ceļa. Vēl Anglijā ir divi šādi eksemplāri, bet tie abi atrodas dīkstāvē. Tā kā tiek rekonstruēts dzinējs, Ians kļūs nabagāks, bet viņš nekliedz par izmaksām. Lai tādu iegādātos, bija nepieciešams mazāk par desmit tūkstošiem mārciņu, tas viņam deva divus gadus jeb 10’000 km piedzīvojumu pilna laika, līdz tas vienkārši “izbeidzās”.
"Total BMW", Aug. 2000