BMW koncepcija nākotnē
|
|
BMW grupas ražošanas vadītājs Dr. Norberts Reithofers: "Pieaugošās klientu prasības stimulē automobīļu industriju.” Tas ir tikai viens no apgalvojumiem, ko izteica Reithofers ekspertu sanāksmē Gotenburgā. Kā tieši pieaugošās klientu prasības ietekmē automobīļu ražošanu, un kā vadoties no tām attīstās BMW, lasiet rakstā!
Klientu vēlme iegādāties automašīnas, kas izgatavotas pēc viņu individuāla pasūtījuma, kļūst populārāka visā pasaulē. Ārkārtīgi elastīgi ražošanas tehnoloģiskie procesi, augsta līmeņa pārveidošanas iespējas un ražošanas tīkls – vienkārša, ātra un efektīva ražošanas struktūra, ir pamatnosacījums veiksmīgai automobīļu ražošanai nākotnē.
20tajos gados parādījās industriāli augsts sasniegums – montāžas līnija, kuru izgudroja Henrijs Fords. Katru dienu tūkstošiem automašīnas ar vienādiem parametriem (krāsu, aprīkojumu un tehniskajiem mezgliem) noripoja no ražošanas līnijām. Kopš tā laika daudz kas ir mainījies patērētāju prasībās. Mūsdienās katru automobīli jāražo pēc individuāla pasūtījuma, tas ir gandrīz tāpat kā uzšūt uzvalku. 10 gadus iepriekš mazāk par 10 procentiem no visiem BMW klientiem bija tādi, kas pasūtīja sev “individuālu BMW”. Šodien skaitlis ir lielāks par 30%. Virziens BMW grupai ir skaidrs, un tā ir sākusi pielikt lielākus pūliņus attīstībai šajā virzienā.
BMW grupa jau 10tiem gadu ražo automobīļus pēc tā sauktā “izveidots pēc pasūtījuma” principa. Šī procesa sarežģītību var saprast pēc sekojošas statistikas: tikai 7. sērijas BMW vien ir iespējamas 1017 dažādas kombinācijas.
Parveidošanas iespēja un veiksmīgs ražošanas tīkls – panākumu atslēga nākotnē
“Izmaiņu un tīkla iespējas ir pamatnosacījumi auto ražošanai nākotnē. Ja ir nepieciešams izdarīt izmaiņas automobīļa uzbūvē, tad tam auto ražotājiem jāspēj pielāgoties pēc iespējas ātrāk, lai veiksmīgi darbotos auto industrijā,” teica Dr. Norberts Reithofers BMW AG valdes loceklis ekspertu sanāksmē Gotenburgā.
BMW grupas globālais ražošanas tīkls mūsdienās izceļas, pateicoties tā lieliskajai fleksibilitātei. Rūpnīcu izlaide ir pakārtota tirgus pieprasījumam. Katra rūpnīca ir tā izveidota, lai tajā būtu iespējams būvēt dažādus modeļus. Izņēmumi ir Oksfordas MINI rūpnīca un no 2003. gada Rolls-Royce ražotne Lielbritānijā. Tas parāda tīkla lieliskās priekšrocības.
Ekstensīvais “know-how” darbojas arī BMW grupas tīklā, sākot ar manuālo ražošanu Gudvudā, kur ir tikai divi roboti, līdz mūsdienīgām un fleksiblām tehnoloģijām Oksfordā. Šīs tehnoloģijas nepārtraukti tiek pilnveidotas, piemēram BMW grupas rūpnīcas arhitektūras struktūra, kas lieliski iederas tīklā un var tik izmantota visdažādākajos veidos. “BMW grupa ne tikai attīsta savu tīklu, bet arī paplašina to,” uzsver Reithofers. Kompānija investēs 16 biljonus eiro ražošanas tīkla attīstībai nākamajos piecos gados.
Produktu un organizācijas fleksibilitāte
Kaut arī fleksibilitāte ir pieprasīta, tā nav tikai mērķēta uz produktu, bet arī uz visu organizāciju un tās procesiem. Lai izdarītu izmaiņas jau pasūtītam automobīlim, nav jāpārliek nosūtīšanas datums, jo visas izmaiņas tiek veiktas noteiktajā laikā. Katru mēnesi BMW kompānija pārveido 40 000 automobīļu pēc tam, kad klienti jau ir izdarījuši pasūtījumu, bet vēlas izdarīt izmaiņas.
Šodien 7. sērijas BMW, neietekmējot nosūtīšanas datumu, ir iespējams izdarīt izmaiņas krāsā, aprīkojumā un tehniskajos mezglos 6 dienas pirms montāžas sākuma. Šāda fleksibilitāte bija tik tikko saprotama 10 gadus atpakaļ.
Uģis Zarakauskis